woensdag 8 oktober 2014

Lering.

Burda, Oktober '14


Lering

Gaat dit over een lering ergens uit trekken? Nou nee, niet bepaald. Ik heb een leren rokje genaaid, daar zou het nog eerder over kunnen gaan, maar ik wilde dat niet als titel gebruiken. Allicht heb ik ergens alsnog een lering uit getrokken (een dag niet geleerd is een dag niet geleefd), misschien dat ik daar zo nog een voorbeeld over kan verzinnen.

Een blauwe rits voor de verandering
Nee waar het mij meer om gaat, is het woord. Lering. Een mooi woord, en ik associeer het ook wel met leer, wat ik mooi materiaal vind. Waar me ik persoonlijk wél aan erger, is dat als verkopers koopwaar chiquer willen voordoen dan het eigenlijk is, dat ze dan het woord ‘leder’ gebruiken in plaats van ‘leer’. Dat zie je eigenlijk alleen maar bij goedkope schoenen die eigenlijk totaal van plastic zijn, maar waar een miniem laagje leer op de zool in zit. Die gebruiken ook ‘echt leder’. Ik heb meer vertrouwen in de term ‘vera pelle’, maar misschien ben ik ook dan weer bevooroordeeld.

Je zult toch ergens maar een ledering uit moeten trekken, of een lederling zijn bij een vakman. Omdat het dan belangrijker klinkt? Voelt u zich vooral vrij om het roerend oneens met me te zijn!


Lekker priegelen met een mini-schaartje!
Nee, voor mij geen leder. Gewoon leer. Want leer is van zichzelf al mooi genoeg! Dat brengt me wel meteen op een volgend heikel puntje, namelijk dat leer echt heel mooi, duurzaam en fijn materiaal is, maar dat het wel meteen een attitude met zich meebrengt. Voor een bikerjack is dat natuurlijk helemaal prima, als ik in mijn groene leren (lederen, bah!) jas loop, dan voel ik me ook wel een beetje stoer, maar voor het rokje wordt het toch een ander verhaal. Rokjes zijn op zich al niet geschikt voor elk moment van de dag, maar een rokje van leer? Ik zou het niet eens weten, ik heb hem nog nooit aangehad, maar ik kan me voorstellen dat er een soort bondagesfeer vanuit gaat (daar schijnt trouwens ook een heel populair boek over geschreven te zijn) en dat lijkt me nou nog minder geschikt dan een rokje op zich al is. Ik heb nog geprobeerd het rokje wat te verlieflijken met krullerige details van de suèdekant van het leer, maar ik weet niet of het zal baten. Oh dan heb ik toch nog mijn lering gevonden: geen dingen maken die je toch nooit aan gaat doen! Hij is in ieder geval leuk voor de heb. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten