woensdag 4 november 2015

Raar.

Burda, Juli '15
Raar

Wat is het raarste dat u ooit hebt genaaid? Ik stelde mij laatst een gelijke vraag, en toen wist ik het antwoord eigenlijk niet, terwijl ik toch het idee heb dat ik mijn naaimachine voor heel andere dingen gebruik dan voor kleding naaien. Een cadeauverpakking bijvoorbeeld (bij gebrek aan inpakpapier). Dat is echter niet raar, dat is gewoon een beetje praktisch denken. Of van die pads die in sportbeha’s en bikini’s zitten die na drie wasbeurten weer uit elkaar vallen. Naadje eroverheen, huppa. Wederom niet raar, wel handig. Hoogstens een beetje apart. Of watjes naaien op een lichtblauw jurkje in het kader van een Einde-van-de-wereld-feest. Jeweetwel, wolkjes, hemels, het hiernamaals. Het is wel raar om met watjes te naaien, maar het idee op zich is nier ráár. Toch?




Er is slechts één ding dat ik echt als raar kan bestempelen, dat is mijn pruik. Nu is pruik een beetje een groot woord, maar het voldoet aan de definitie van valse haardos aldus Van Dale. Een aantal jaar geleden was ik in Ghana en daar heb ik als een rasechte toerist mijn haar laten invlechten. Van die slangetjes nephaar vastgebonden aan mijn hoofdhaar, inclusief jeukpinnetje (want ja, dat plastic haar gaat jeuken bij temperaturen van 45 graden). Nu is dat hele strakke invlechten helemaal niet goed voor je haar. Voor kroeshaar is het op den duur al slecht, maar voor blond haar... 75% van mijn noordelijk halfronds haar had uit ellende direct al mijn hoofdhuid losgelaten. En daarna, met dat je je vlechtjes er uit haalt, haal je ongeveer je hele eigen hoofdplantage mee en dat was ook de laatste keer dat ik lang haar had (dit was voorzien overigens, de korte coup stond al gepland). Het nephaar heb ik niet weggegooid, de fobie voor iets weggooien wat later misschien nog van pas had kunnen komen speelde op en ik besloot er een pruik van te maken. Mocht ik ooit weer met lang haar op een feestje willen verschijnen, dan had ik daar nu in voorzien. Volgens mij heb ik schouderpads gebruikt die samen ongeveer de vorm van mijn hoofd hadden en daar heb ik dan het nephaar op genaaid. Ik weet eigenlijk niet hoe mijn naaimachine er niet helemaal vol mee is gelopen, ik zal wel of heel voorzichtig zijn geweest of iets heel ingenieus bedacht hebben om dit te voorkomen. Hoe dan ook, de pruik is een feit. En nog steeds ongedragen. Ook feestjes zijn warme, dus jeukerige aangelegenheden en het jeukpinnetje ben ik kwijt...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten